czwartek, 26 czerwca 2014

Dlaczego od dwóch lat pracuję jako informatyk - wolontariusz ...?

Tyle pozostało dzisiaj po zakończeniu kolejnego roku szkolnego ... tylko ślady dzieciaków, grup i dorosłych, które tkwią we mnie, a i szczątkowo w postaci zdjęć tu i ówdzie. Po prostu zaczęły się WAKACJE.

Dlaczego od dwóch lat pracuję jako informatyk - wolontariusz? To proste - bardzo to lubię. Choć początki były trudne dla osoby, która nie miała do czynienia z dziećmi w większej ilości niż własne, a już na pewno nie z nauczaniem informatyki to obecnie zajęcia z dziećmi są dla mnie przyjemnością. 
Najbardziej urzeka mnie przenikanie światów - ja wprowadzam spojrzenie osoby z zewnątrz, oni uczą mnie otwartości na odmienność. Po dwóch latach absolutnie niczemu się nie dziwię.


Obserwacja młodych

Cenna lekcja jak młode pokolenie korzysta z "informatyki" powinna być wykorzystana przy tworzeniu systemu. To bowiem ich problemy mamy rozwiązać w całkiem niedalekiej przyszłości.

  • Nie ma pojęcia adresu strony. Tego pełnego, wpisywanego do tej pory. Wystarcza w zupełności wpisanie fragmentu tekstu - by wyszukiwarka podpowiedziała (wraz z obazami) szukaną stronę. Łatwy do zapamiętania adres nie ma już większego znaczenia ...
  • Co to znaczy zapisać? Przecież robiąc coś na internecie wyniki tej pracy są widoczne zawsze, gdy wrócę w to samo  miejsce.
  • Logowanie - hm ... login i hasło jest tajemnicą dla młodych ludzi. Może dlatego, że są bardzo młodzi i mają problem z pisaniem. A może dlatego, że obecnie to urządzenia są spersonalizowane - czyli zintegrowane z kontami na internecie i "potrafią" logować się do używanych aplikacji.
  • Co chcą robić?
    Grać w gry na internecie. Słuchać muzyki. Przeglądać serwisy społecznościowe, na których są ich znajomi. Oglądać filmiki - najbradziej te najpopularniejsze. Puszczać teledyski.
    Grupa młodsza - robić to, co ich starsi koledzy.
  • Umieją to, czego uczy szkoła. Brakuje im pomysłu, do czego komputery mogą jeszcze służyć. Obca jest chęć wyszukiwania informacji i odpowiedzi na pytania.

W pogoni za celem

Motywacja ... potrzebna każdemu, była i w szczególny sposób potrzebna dzieciom na zajęciach zupełnie nieobowiązkowych. Były więc konkursy, przedstawienie, wygrana "za zrobienie pracy". Słowem - zadanie na zajęciach, którego wykonanie może spowodować otrzymanie nagrody.
Dobry poligon doświadczalny :).

Czapki z głów ... czyli jak to robią najlepsi

Nie potrafię nie opisać dzisiejszego finału Fortum dla Śląskich Dzieci - energia, entuzjazm i ... profesjonalizm. Świetna zabawa dla widzów i wydarzenie dla występujących dzieciaków. Doskonałe zakończenie roku szkolnego dla wszystkich ...
Ci co pracują w tym projekcie mówią, jakie zmiany dokonują się w dzieciach już po paru zajęciach - jak nabierają pewności siebie i poczucia własnej wartości. Było to dzisiaj widoczne.

Najbardziej znamienne, że o sukcesie młodych decydował w znacznym stopniu profesjonalizm prowadzących opiekunów. Tak jak na jakość systemu informatycznego, a i również wdrożenia, ma wpływ wiedza, doświadczenie i profesjonalizm współtworzących go osób.


Strona świetlicy http://zandka.blogspot.com/